Go back

Ep 28: Dakwah Tauhid & Keadilan Sosial | Sirah Impak Sosial

0m 0s

Ep 28: Dakwah Tauhid & Keadilan Sosial | Sirah Impak Sosial

Transcription

9995 Words, 60968 Characters

Malay
Para ulama mazhab imam Abu hanifah imam Malik, imam syafie imam Ahmad. Mereka menyebut kalau diselak Quran daripada lembaran lembaran daripada awal sampai akhir ayat Yang paling menakutkan dalam Quran ayat APA? APA ayat Yang paling menakutkan dalam Quran? Ayat Yang paling menakutkan adalah ketika Allah menyebut. Fakhzan nubie harbin minallahi rasuli lancarkan perang kepada Allah Dan rasulnya bagi orang Yang memakan RIBA. Alhamdulillah. Galilah nahmaduhu WA nasara rinho nasitah di wanita hero. Oh nak auto Billah min syuro di Anfield Sinar wamin say ATR marlina. Ayah dihela huf Ala model lah ramai udhu falaha dialah asyhaduallailahaillallah. Ashaduanna Muhammad Dan Abdullah Rasul tu. Allah masa fitnah indon multi bila ila ha illallah rubbish rahli sadri. YB serly Amri wahlul of datang mellisa NI Ye tahu kauli Aman Berhad. Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh. Alhamdulillah. Alhamdulillah segala puji Dan syukur setinggi tingginya dipanjatkan kepada Allah subhanahu wataala. Tuhan Yang Maha pengasih, Yang Maha penyayang, Yang Maha memberikan rezeki Yang berulang ulang Kali menerima taubat Dan mengampunkan kita semua. Yang juga shakur Yang menghargai walau sedikit kebaikan Yang kita lakukan. Allah subhanahuataala pilih kita dalam kalangan hamba hamba Nya Yang Salah Dan masukkan kita semua ke dalam syurga Firdaus Yang tertinggi bersama para Nabi orang soleh orang Yang mengikuti mereka insha Allah. Alhamdulillah, setelah lebih kurang 3 minggu kita bercuti, saya pergi bercuti. Kita berada di bulan kemerdekaan di ambang. 31 Ogos. Dan hanya seminggu Yang lalu Tak lebih Tak sampai seminggu pun lagi saya baru balik dari. Pergi ke beberapa negeri di Semenanjung Dan selepas ITU ke beberapa buah Negara. Khususnya India dan Sri Lanka. Bersama dengan ayah saya Dan anak sulung saya 10 tahun. So perjalanan orang lelaki lelaki 3 generasi. Meneroka Dan mengenal dunia sebab kita baca sirah Nabi masalah ikut Abu Talib pergi berdagang Kan. Umur 10 tahun so saya pun bawa ammar lah pergi berdagang. Jadi episod Hari ini. Sebelum kita sambung teks sirah ITU. Sepanjang 10 Hari. Mengembara tu banyak Yang. Saya berfikir Dan menganalisa Dan. Melihat dengan sirah Dan antara buku sirah Yang saya bawa dalam perjalanan tu. Adalah buku NI al mufassal fi sirah nabawiyah, doktor Muhammad Akram al nadwi. ER share NI baru sahaja datang ke Malaysia. Bulan Julai Hari tu. Di Masjid negeri Shah ALAM selama hampir seminggu. Mengajar Surah almulk mengajar Surah al khaf. Dan memberikan beberapa syarahan di beberapa tempat lah di kementerian wanita di sebuah bank Dan beberapa tempat lagi. So saya cerita sikit siapa beliau beliau berasal daripada India. Jadi saya bawalah penulis buku Yang ditulis oleh penulis Yang berasal dari India untuk baca sirah di India tu. Beliau telah menulis satu buku Yang cukup luar biasa menghimpunkan. Ah semua profil ataupun biografi perawi perawi hadis wanita berjumlah 10,000 orang. Alwafa B Asma ini Nisa nama kitab dia Dan ada 43 jilid. 43 jilid kita nak Kira jilid tu pun Tak larat. Belum cerita membaca, tapi beliau menulis. ITU satu, tapi Yang sekarang NI sedang dicetak adalah tulisan beliau syarah kepada sahih Muslim 25 jilid. Seorang pakar tafsir, Seorang pakar bahasa pakar hadis Dan juga pakar sejarah. Beliau sekarang di Oxford ataupun lebih spesifik. Beliau merupakan dekan di Cambridge Islamic ke APA? College di United Kingdom so buku ditulis Oxford album langkah muttahidah, United Kingdom di Oxford, United Kingdom. Dan ini antara buku beliau Yang baru di diluncurkan. Kita biasa sebut lancarkan Kan jadi luncurkan Yang betulnya lunch tu luncur. Terjemahan ringkasan kepada 43 jilid tu. Diterbitkan oleh ibte NI syarikat bawah Kerajaan negeri Selangor. Kot Tak silap saya. Mohadis start wanita periwayat hadis boleh Google ataupun Search je buku NI dijual. Baru saja masih fresh daripada kilang lah lebih kurang. Okey. Muhadi start hadist so beliau menceritakan Kan selalunya kita tidak dengar watak watak sarjana ilmuan wanita. Tapi bila kita tengok pakar pakar hadis Yang besar seperti ibunya, hajar adalah soalan Yang mensyarahkan sahih bukhari. Bahkan imam imam hadis Yang terkenal ramai. Kalau kita tengok guru mereka ITU wanita. Jadi share Akram nadwi NI. Pergi Research Dan compile Kan? Sehingga 10,000 orang lah. Dan saya Tak tahu lah nak cari boleh carilah 43 jilid tu boleh buat perhiasan. Di ruang tamu. So bila kita baca sirah Nabi Allah assalam satu poin Yang saya sebut sebelum kita nak me meneliti. Saya nak membawa beberapa refleksi Yang saya fikirkan Dan Hari ini pun kalau ada tersasul minta betulkan saya tidur sangat sedikit Hari ini. So mungkin otak Tak berapa optimum tersasul sasul kalau ada tersilap sebut betulkan. Nabi sallallahualaihiwasallam kalau kita ingat sampai umur 40 Nabi Salam sembah berhala Tak. Tak selama Nabi Salam tidak menyembah berhala, tidak terlibat dalam majlis penyembahan berhala, tidak terlibat dalam majlis penyembelihan binatang untuk berhala. Dalam keadaan Nabi tidak mengambil harta dia. Sumber Yang Haram courage kacau Tak Nabi semalam selama 40 tahun tu. Tak kacau bahkan memuji bahkan melihat baginda Seorang Salam sebagai orang Yang. Yang baik Yang akan menjadi pemimpin. Jadi kalau Nabi Salam selepas dapat wahyu kalau Nabi hanya mengajak kepada solat. Tak ganggu praktis APA Yang coach buat. Pasal sekolah akan lawan habis semalam Tak? Tak. Maksudnya kalau kita teliti balik ayat ayat Yang terawal Nabi terima APA Yang Nabi suarakan, APA Yang Nabi semalam kritik dalam amalan masyarakat quraish Nabi mencabar kerosakan Dan kezaliman Yang berlaku. Sebab ITU kau rasa Tak boleh membiarkan kalau sekadar macam orang kahwin offal. Orang orang Yang tidak. Mencabar sistem mengamalkan agama mengikut kepercayaan. Dia kolej pun Tak Tak ganggu. Jadi titik mula berfikir tu adalah. Hari ini kebanyakan waktu kita mempelajari sirah Nabi nak Salam khususnya Dan umumnya belajar agama. Tumpuan Dan berat. Fokus kita kepada elemen ritual ibadah tu. Dan bahkan saya pun dalam beberapa tahun NI berkongsi tentang sirah. Alhamdulillah ramai Yang kata oh rindu dengan Nabi sallam dengan kisah Nabi sallam rasa nak menangis Kan? Alhamdulillah ITU semua tanda tanda Yang baik daripada hati Yang rindukan Nabi semalam. Tapi adakah sekadar ITU? Kalau syeikh Muhammad al Ghazali guru kepada Sheikh Yusuf al qardawi di Mesir, mukaddimah dalam buku fiqh sirah disebut para sahabat. Yang. Hidup berjuang mempertahankan Nabi soalan bertaruh nyawa tu bila Nabi Salam wafat mereka tidak terus duduk Dan menangis di makam Nabi Salam tapi sebaliknya terus tersebar. Pergi ke merata dunia para sahabat Nabi semalam berapa ramai? Kita Tanya soalan Yang patutnya cerita di hujung eh? Waktu Nabi buat Haji perpisahan berapa jumlah sahabat Nabi Yang direkodkan? Siapa ingat kita pernah sebut NI? Rasa berhormat. 1100 14,000. 100 berapa 14,000 ITU Yang datang Haji? Ada Tak Yang Tak datang Haji ada. Daripada 114,000 tu Yang kita kenal kalau saya dengar share tarik Sweden Salah Seorang guru sirah Yang penting. Dia Cuba Search semaksimum Yang mungkin sehingga paling kurang pun jumpa nama sahabat tu Tak tahu cerita APA pasal dia tapi nama dia ada. Allah eh kalau kita kumpulkan kita hanya ada sejumlah 2500 orang Yang kita kenal. Semasanya berapa ramai? Yang Tak dikenali. Tapi point Yang dia nak buat tu adalah nanti kita akan masuk NI supaya kita boleh appreciate Nabi sallallah assalam selama 23 tahun Nabi membawa risalah NI. Menukar melawan sistem Dan membawa balik keadilan tu. Nabi hanya perlukan 2% daripada. Masyarakat untuk membawa perubahan untuk. Kalau dapat 2% Yang solid macam kita cerita pada episod Yang lepas sanggup diseksa sanggup di ditekap dengan besi panas tidak berputus ASA cukup 2 persen. Perubahan boleh buat sebab majoriti termasuklah kita semua sebenarnya hanyalah pengikut. Kita Tak berani nak ambil tanggungjawab Yang kena berkorban sampai ke tahap ITU Kan. Kalau kita kita lukiskan dalam skala Hari NI pun contohnya razah. Berapa pesan orang Yang ada Kat situ tu berbanding umat Islam Yang ada NI? Kan. Berapa Sen je? Tapi percentage tu cukup kalau dalam lebih kurang 2 percent perubahan boleh berlaku. So bila saya pergi ke Negara seperti India dan Sri Lanka. Kita kena ingat satu Islam datang ke Malaysia ataupun Tanah Melayu ataupun nusun taraf Salah satunya daripada benua. India. Tapi Hari NI kalau kita pergi saya Hari pertama tu saya rasa nak balik dah. Saya rasa saya Tak akan boleh survive. Sekarang NI pun tengah betulkan balik saraf saraf otak Yang dah berserabut. Tapi bila semak sejarah. Kawasan India, Sri Lanka, Pakistan, Bangladesh NI semua NI. Di bawah Kerajaan. Mural India dulu merupakan kuasa ekonomi Yang memegang 25%. Kekayaan dunia. Kalau kita lihat teks di sini. 23 hingga 25% daripada ekonomi dunia GDP global. Mereka menguasai tekstil, kain kapas, sutera, rempah, perhiasan emas hasil pertanian. Nak contoh Hari NI Negara Yang menguasai 25% ekonomi Negara APA? Amerika. Di Amerika masih kuasa besar. Ekonomi dunia walaupun dia sedang. Sedang turun tapi walaupun sedang turun jangan ingat esok lusa bangun dia dah jatuh Tak ada lagi mungkin 100 tahun. Mungkin ada lagi 100. Tahun. Dia memiliki syarikat syarikat Yang produk Yang paling banyak digunakan di dunia. Kita tahu APA sahaja teknologi Yang kita sebut Hari NI. Hampir semua boleh balik ke mana. Ke Amerika bahkan Hari NI bakat bakat dari India, China, Pakistan NI semua NI pergi mencari kehidupan di mana. Di Amerika so dulu kawasan ini. Seperti ITU. Kekayaannya Dan Kerajaan Kerajaan Islam semua Kerajaan selepas generasi salaf Salafi Nabi sallam para sahabat, tabiin, tabi, tabiin. Selepas generasi ITU semua ada kekurangan semua ada. Bahkan Zaman sahabat pun ada peperangan Yang berlaku Dan sebagainya. Tidak ada Yang perfect tapi pengaruh Dan kuasa Islam. Waktu tu kalau kita lihat catatan sejarah contohnya akhbar pernah dengar nama Raja akhbar dengan Taj Mahal. Eh nak pergi Taj Mahal. Gambar je cantik sebenarnya. Suasananya tidak begitu. Antara lain dia adalah Raja Yang menguasai. Benua India tu majoriti bawah rakyat dia tu adalah orang Hindu. Dan dia sebagai Seorang Raja Yang ada sifat rahmah. Walaupun dia ada kuasa, dia boleh tekan antara perkara perkara Yang dilakukan pada Zaman dia mengikut rujukan rujukan sejarah Yang Tabak adalah dia keluarkan polisi. Jangan sembelih lembu. Khususnya pada Hari Hari keraian macam Aidiladha supaya nak jaga sensitiviti. Supaya orang Tak rasa tersinggung. NI dalam keadaan ada kuasa ke Tak ada kuasa ada kuasa menguasai kekayaan dunia. Dan mereka hidup Aman damai sejahtera. Dan semua kelebihan Dan kekuatan ini berubah setelah. Datangnya penjajah. Setelah datangnya penjajah merompak semua kekayaan ITU bukan hanya ITU, bukan hanya di India. Kalau kita tengok template Yang sama juga di nusantara. Nusantara juga dulu adalah sebuah benua Yang sangat Kaya dipanggil Maritim Che rose. Laluan sutera laut. Daripada timur sampai ke Arab sampai ke India, laluan dagangnya semua akan berhenti di mana? Di Semenanjung Tanah Melayu di Indonesia, di Aceh. Ini tempat dulu. Super power. So APA berlaku kalau contoh di India mereka dirompak semua kekayaan tu pertanian ditukar menjadi jentera penjajah menekan orang ramai sehingga berlaku kebuluran kebuluran Yang sangat panjang. Kematian berjuta juta orang. Dan ada catatan catatan Yang direkodkan. Perdana menteri UK pada waktu ITU, Great Britain sebut padan muka dia orang mati beranak macam arnab. Dan sebagainya. Saya sedang sentuh tentang kesan penjajahan tu. Sama juga kalau kita baca sikit sejarah kita dengan lebih terbuka, kita akan lihat berapa banyak kekayaan kita Yang telah diambil lah so saya bila tengok APA Yang berlaku di Gaza misalnya dengan boleh rakam dengan boleh direkodkan pun Tak boleh nak stop penjajahan ITU. Bayangkan Zaman ITU APA Yang mereka buat Tak ada rakaman. Tak banyak juga sejarah Yang ditulis oleh orang Yang ditindas. Kita Tak tahu APA jenis suffering penderitaan Yang mereka lalui. ITU cerita daripada sebelum penjajah kemudian dijajah. Kemudian penjajahan berakhir. India juga baru sahaja menyambut ulang tahun kemerdekaan dia 15 Ogos. Indonesia 17 Ogos sama dengan birthday saya lah Tak payah ucap Tak APA okey. Kemudian sikit lagi kita 15 eh 31. Ogos sebelum tu Singapura dia 9 Ogos. Kita selalu bila masuk bulan kemerdekaan. Alhamdulillah kita ada majlis keraian kemerdekaan NI semua ada kaitan dengan sirah NI. Tapi sejauh mana sebenarnya kita merdeka? Minda Dan hati perasaan kita NI rasa kembali berdiri sendiri di atas kekuatan identiti. Dan sifat Yang kita ada sebab kalau kita lihat Hari ini contoh saya pergi ke India tu ke 9 bersama. Bayangkan di Sri Lanka tu ada satu Masjid berusia 1200 tahun lebih. Kuala Lumpur, Grand mosc. Dibina pada tahun. 380 Hijrah. Buku sirah Yang terawal ditulis lebih kurang 340 Hijrah. Awal Dan bila penjajah masuk portugis Dan sebagainya, mereka bakal Masjid. Kalau kita pergi ke Melaka Kan Hari merdeka kita seronok pergi ke Bandar bersejarah Melaka tu kota a famosa APA binaan Yang ada contoh NI antara penulis Yang saya cadangkan tuan tuan baca sempena bulan kemerdekaan ini. Doktor hafizi Mohd Noor ini. Fajar Islam di nusantara ada pelajar Islam nusantara satu fajar Islam nusantara 2. Dan beliau juga baru menulis lagi buku tentang andalus. Banyak Yang kita tidak tahu adalah tempat Yang dibina kubu kubu Yang tinggalan sejarah tu adalah runtuhan Masjid. Dan kawasan Perkuburan Islam Yang diratakan. So contoh Grand mosque nombor tadi tu. Bila saya baca sejarah tu saya terkejut sebab. Yang membina semula arkiteknya adalah orang Melayu. Pada tahun. 18 kosong kosong something lah 18. 2 puluhan Seorang lelaki nama Muhammad balang Kaya. Orang Kaya dialah arkitek Dan jurubina Yang membina semula Masjid tu. Kalau kita baca buku buku macam NI, saya memang Hari ini akan banyak buku lah. Antara buku favourite saya akan untuk saya baca Dan saya cadangkan saudara saudari sahabat, sahabat. Cari adalah kenang kenanganku di Malaya. Profesor doktor hamka NI tulis tentang. Bayangkan Negara jiran nak merdeka. Dia tulis satu buku sebagai hadiah sempena kemerdekaan. Malaysia tu nanti saya bacakan sikit teks. Tapi saya nak cerita APA Yang professor hamka selalu cerita dulu kalau kita tengok. Sebelum ada flight semua orang pergi Haji macam mana? Naik kapal so mana Port Yang paling utama di Semenanjung Tanah Melayu untuk pergi Haji? Klang selepas ITU Pinang kalau pergi ke Penang dulu kawan saya sendiri Yang projek leader buat siapkan muzium Haji. Pulau Pinang ada ada banyak gambar rekod perkara Yang di daripada Pulau Pinang. Mereka akan pergi ke Aceh. Aceh juga tempat orang bercampur campur darahnya India, Arab Turki daripada Aceh orang pergi mana? Selepas berhenti di Aceh, kapal tu akan belayar pergi ke Colombo ke seelong. Sebab tu orang balik dari Haji dulu bawa balik teh. Daripada Sri Lanka pergi ke Jeddah. So semua tempat tempat NI Hari NI dipecahkan oleh penjajah dengan etnik Dan. Dia bukan hanya pecahkan India tu dia pecahkan semua tempat lah Kat Malaysia pun macam tu lah we are. Kita sedang melihat kesan ITU lah sekarang NI. So profesor hamka dalam buku NI. Di situ saya baca sikit eh dia kata. Percampuran darah. Telah terjadi sejak beribu ribu tahun Yang telah lalu di masa orang Hindu masuk ke Pulau Jawa darah kita di Pulau Jawa telah bercampur dengan darah Hindu, Hindu, termasuk di India. Di masa kebesaran Sri wijaya bercampurlah darah kita dengan China dengan Siam Dan Burma. Apabila kita perhatikan raut muka saudara saudara kita dari Aceh, nampaklah raut muka bekas keling Dan Arab. Keling NI Hari NI dia adalah terma Yang bersifat. ER menghina dalam konteks Yang kebanyakan digunakan, tapi keling NI daripada perkataan kalinga dinasti dinasti kalinga Yang berada di selatan India. Orang datang daripada dulu dipanggil klinik sebab datang daripada dinasti kalinga tu. Sebelum dia berubah menjadi. Perkataan Yang digunakan dalam konteks Yang tidak baik lah. So ada Masjid kapitan keling Kan APA maksud Kat Masjid, kapitan keling Masjid, kapten orang keliling. Antara Masjid Yang terawal dibina oleh pedagang Yang datang daripada selatan India. Sampai Hari NI ada lagi. So dia kata begitu setelah kita menerima agama Islam sebagai pegangan hidup NI sedap NI. Dan nenek moyang kita merasa bahawa bekas bekas Yang datang dari tanah Arab parsi Hindustan adalah sebagai guru kita. Umumnya mereka datang tidak membawa isteri. Lalu nenek moyang kita menerima mereka sebagai menantu. Yang mulia sebab ITU sekali sekali. Janganlah kebangsaan Melayu didasarkan kepada pembersihan darah. Panjang lagi nanti jadi baca sesi baca buku. Tapi saya cadangkan baca buku satu Nabi Salam bila start dakwah tu APA benda Yang quraish Tak boleh imagine. Habislah tu. Bercampur. Bangsa ataupun etnik darah lain datang Dan tinggal mendapat kemuliaan Yang. Sama buya hamka cerita kita dulu semua hidup bercampur Dan bila Islam datang kita bersatu. Dan kita sudah tidak lagi membezakan antara darah. Sebab tu Hari NI kalau orang Yang. Tidak Salah untuk membela etnik. Kaum memperkasakan semua ITU adalah usaha Yang baik. Tapi apabila kita naik ke satu lagi tahap dengan memandang hina Dan memomokkan permusuhan. ITU jahiliah. ITU jahiliah Yang Nabi. Salam. Hapuskan. So daripada peringkat awal lagi Nabi Salam bila start dakwah tu kita ceritakan dah ada orang macam bila. Dah ada orang Yang macam. Nanti kemudian kita akan lihat Salman daripada parsi nanti kita akan lihat orang macam suhaib Yang walaupun dia orang Arab tapi dia dibesarkan Dan di. Di hidupnya di Rome Dan semua ITU berlaku. So Hari NI bila pergi balik. Ke Negara seperti ITU Yang telah dijajah kuasa ekonomi dunia. Kalau kita lihat Hari ini. Selepas penjajahan daripada 25%, kuasa ekonomi ITU jatuh ke 2%. So bila saya pergi SANA tu APA Yang menyedihkan Yang saya rasa banyak benda Yang. Saya fikir kalau kita betul betul belajar sirah bukan hanya kita bercakap tentang solat Dan sebab ayat ayat Yang terawal turun di Mekah nanti kita akan lihat beberapa ayat dia bukan hanya soal akidah Kan. Ayat tu selalu tekankan anak yatim orang miskin bayi perempuan Yang dibunuh hidup hidup ITU semua adalah keadilan sosial. Penindasan ekonomi ITU semua adalah perkara Yang Nabi nak Salam start from day one daripada Hari. Pertama. Sesuatu Yang mereka rompak, kekayaan Yang kedua, mereka meninggalkan satu struktur supaya terus bermusuhan antara etnik Dan agama. Sebab tu Hari NI ada parti Yang memerintah Negara India tu sedang menggerakkan propaganda besar. Besaran sebiji macam Zionis. Untuk cerita Islam ini semua adalah penjajah. Islam NI penjajah so banyak. Ancaman ada orang Yang dipukul dibunuh. Kalau mungkin tengok di YouTube atau di tiktok Dan sebagainya, ada video video Yang keluar bagaimana mereka dia diserang anak perempuan muslimah Yang pergi ke sekolah Yang pergi ke kolej pakai tudung, dibuli, ditarik, dipukul Dan di diperlakukan. Dan ITU semua propaganda Yang mereka buat Hari ini kononnya. Orang Islam datang Dan menjajah benua India. Sedangkan kalau tengok semua aspek Yang kita kenal tentang India Hari ini nasi beriani nasi beriani bukan asal India. Dia asal daripada parsi ketika Islam datang masuk daripada parsi rempah ratusnya semua tu datang beroperasi. Bollywood filem semua NI pun daripada parsi. Banyak lagi bahasanya. Even Taj Mahal tu Kan bentuk dia macam APA. Masjid dulu Zaman Nabi semalam Masjid kubah. Tak ada kubah NI adalah architecture Rom Dan parsi. Yang Hari NI kita boleh tengok defaultnya mana mana even di Turki ke di Malaysia ke? Kalau ada kubah maksud kita tahu ini mas. Haziq so. Sejarah Yang Kaya Yang penuh dengan semua flaver ini datang penjajahan kita berfikir macam budak budak NI hamba. Yang dipermainkan Hari ini penjajah Tak perlu ada Kat sini. Dia hanya perlukan al gorism untuk. Mengkucar kacirkan fahaman Dan Dan Cara kita hidup harmoni ataupun tidak dalam Negara. So bila saya pergi SANA. APA Yang saya nampak. Sangat ramai budak budak Yang hidup tanpa ayah. Ibu ibu Yang membesarkan anaknya. Tanpa suami. Sebab APA suami semua pergi mana? Gaga. Kalau berdagang Tak APA lah balik Kaya lah. Pergi bekerja bertahun tahun sebagai buruh. Termasuklah dia macam Negara kita NI. So bila kita tengok situasi tu, dia adalah kemiskinan Yang berstruktur. Budak budak NI lahir. Even di apartment saya tinggal tu ada Seorang cleaner orang Pakistan waktu anak saya lahir tu Muhammad tu anak dia pun lahir di Pakistan tu. Dah sampai nak 2 tahun NI dia Tak pernah jumpa lagi anak dia. Dan ITU bukan dia Seorang. ITU adalah jutaan. Kesan daripada penjajahan tu mereka menjadi miskin. Tak ada upaya nak menyara keluarga mereka keluar Dan bahkan saya pergi tu sebab ada wedding. Antara lain sebab ada wedding. So saya jumpa saya interact Tanya kebanyakan mereka dah Tak jumpa Yang makcik makcik Yang kakak Yang ada NI Tak jumpa suami dah 3 tahun dah 4 tahun. Sebab hidup ITU pun gaji dia bukanlah APA pun. Sekadar boleh sebab anak NI semua membesar tanpa ada. Kelibat ayah so bila saya tengok tu ini anak yatim lah. Technically NI anak yatim. Isteri sendirian membesarkan anak dengan segala stress Yang ditanggung tu. Sehingga saya ada habit lah. Kalau saya pergi kedai makan kedai gunting rambut semalam pun pergi kedai gunting rambut Tanya berapa tahun Tak balik lah. Selalunya 3 4 tahun mereka Tak balik kumpul duit Dan mereka balik contohnya sebulan. Maksimum habis habis pop bagi tinggalkan balik keluarga datang sini Dan cari makan. Saya fikir kalau Nabi sallallahualaihiwasallam ada mengajar kita semua aspek tentang keadilan sosial NI. Adakah kita akan membiarkan Hal ini terus berlaku? Kemudian dengan sistem kewangan Yang. Yang berasaskan RIBA NI. Yang mencengkam hidup bukan hanya di Negara Yang dah miskin tu. Kalau kita tengok Hari NI pun anak muda Yang berkahwin Yang nak mendirikan keluarga. Berapa ramai Yang struggle? Nafas tercungap cungap di border line nak nak survive family breakdown. Saya bahkan jumpa Seorang NI. Mungkin tuan kenal tuan fazrul Yang buat Quran hour di. Di TV Kan beliau dah habiskan daripada al fatihah sampai annas Dan 1/2 gol second round. So ada satu Hari tu saya jumpa Dan saya bersembang. Dia memberikan refleksi. Dia kata setelah dia mengajar sepanjang beberapa tahun ini. Dan dia kata prime age orang Islam. Kebanyakannya habis sebab nak survive dengan sistem kewangan Yang ada NI dengan hutang Dan sebagainya. Kalaupun mereka mula bernafas di hujung hujung tu ada energy lagi nak buat APA. Tak ada dah. Dah dah dah dicengkam Dan sebab tu bila antara perkara Yang menarik dalam Quran sebelum kita cerita ayat ayat Yang kita akan masuk NI, saya nak bagi refleks ini sebab kita nak rasa the intensity Cuba bayangkan sekejap lepas NI belajar sirah NI nak kena fikir macam mana nak. Fax NI. Macam mana nak make sure Tak ada lagi anak Yang hidup miskin Tak ada kasih sayang kemudian membesar Dan repeat cycle tu generasi selepas generasi. Kebanyakan ayat RIBA. Para ulama mazhab imam Abu hanifah imam Malik, imam syafie imam Ahmad. Mereka menyebut kalau diselak Quran daripada lembaran lembaran daripada awal sampai akhir ayat Yang paling menakutkan dalam Quran ayat APA? APA ayat Yang paling menakutkan dalam Quran? Ayat Yang paling menakutkan adalah ketika Allah menyebut. Fakhzan nubie harbin minallahi WA rasuli lancarkan perang kepada Allah Dan rasulnya bagi orang Yang memakan RIBA. Kalau kita fikir logik zina Arak ini dosa besar Tak? Ada hukuman hudud Tak? Eh Tak ada pemandu. Kalau kalau orang membunuh orang lain ada kisah Kan? Okey. Kalau kita kata RIBA tu adalah dosa Yang lebih besar. Rasanya macam kena ada hukuman lagi besar Kan untuk. Tapi dalam Quran Tak ada. Hukuman Tak ada untuk. Pelaku RIBA persih Tak ada. So antara perkara Yang saya explore bertahun tahun. Cari jawapan NI adalah kenapa Tak ada. Saya Tak jumpa lagi jawapan Yang tuntas, tapi antara jawapan Yang mula nampak dengan jernih macam NI dengan bertanya para ulamak adalah. Orang Yang membina sistem mengayakan orang sekelompok kecil di atas Dan meragut kehidupan berbilion bilion orang di bawah NI. Tak ada hukuman Yang setimpal boleh diberikan di dunia. Dia bukan membunuh satu jiwa. Dia membunuh berbilion bilion jiwa bergenerasi generasi lamanya. Bila di dunia pun Allah kata orang Yang makan RIBA. Imam pun pagi tadi baca saya ingat dia baca fikiran saya kot. Solat dia baca ayat RIBA NI waktu solat subuh. Siapa Yang memakan RIBA seperti di rasuk syaitan Allah kata kemudian Allah sambung lagi dia punya Allah sebut. Lancarkan perang kepada Allah Dan rasulnya ibnu Abbas radhiallahu anhuma kata nanti di Hari akhirat di kiamat nanti selepas. Apabila Hari pembalasan dimulakan, Allah akan berikan senjata kepada orang orang Yang. Memakan RIBA Dan membina kehidupan dengan RIBA untuk. Lawan perang dengan Allah Dan rasulnya. Ada sesiapa boleh perang Allah rasulnya. So bila kita tengok tu. Bila semua orang muda Kat Kampung Kampung tu. Kalau pergi sangat sedikit lelaki Yang muda. Lelaki muda semua. Kalau Tanya jiran NI anak anak Kat Dubai, anak Kat Saudi anak Kat Roman anak Kat Malaysia anak Kat Singapore. Anak tu bukan anak kecil. I mean like father father ayah Yang muda NI semua di luar Negara Yang ada di Kampung tu adalah orang orang tua Yang juga masih bekerja. Umur 60 70 Yang masih bekerja. Dan anak kecil Yang duduk dengan mak NI. So mana pergi Yang NI produktif Man NI semua pergi jadi pekerja di luar Negara Dan hantar duit makan. Bila Negara Tak produce ekonomi Negara kena buat APA untuk tanggung KOs Negara kena berhutang. Hutang Negara tu pun RIBA juga. Kena bayar lagi banyak. So APA Yang mereka akan cut, mereka akan cut sistem kesihatan sistem pendidikan. So nampak kitaran tu akan jadi APA. So Nabi sallallahu alaihi wasallam. Waktu Nabi memulakan dakwah Nabi. Salam. Saya yakin 100% Nabi memahami semua konteks sosial Dan ekonomi Yang ada waktu tu. Sebab tu Nabi mula pergi menyendiri di gua. Hirup berfikir mencari APA jawapan kepada masalah NI structural. Macam mana nak fix NI? Nabi kenapa anak perempuan dibunuh? Ingat lagi kenapa nak perempuan dibunuh di Mekah? Faizal mahu Datuk susuilah BI izam bin putih lak tu Kan kenapa orang Arab quraisy bunuh. Sebab ekonomi. Kemiskinan. Kenapa Hari ini orang gugurkan anak? Takut. Kemiskinan kenapa sebahagian generasi baru NI mula bercakap soal Tak perlu berkahwin. Kalau berkahwin pun jangan dapatkan anak childless. Kenapa? Sebahagian agama suka bagi dalil. Alhamdulillah bagus. Kita nak tahu juga dalil tapi kena letakkan dalam konteks APA situasi masyarakat. Kenapa mereka membuat. Keputusan tersebut so sepatutnya agama lebih keras membantah siapa Yang mewujudkan suasana orang Tak boleh nak ada. Anak atau orang Yang membunuh anak? Baru NI pun saya travel. Saya jumpa Seorang guru. Saya sembang dalam kereta dengan dia. Dia cerita pengalaman dia. Uruskan pelajar pelajar form one form one form tu. Yang kalau dia tegur. Anak murid Yang faham tu NI akan mencarut balik Kat cikgu dia. Kan baru NI viral Kan dia pukul cikgu semua. Orang simplistik lah Kan ha NI budak Tak guna masuk Henry Gurney okey. Faham emosi tu. Tapi Cuba fikir kenapa dia jadi macam tu. Sebab mak ayah dia stress nak hidup. Sempat tengok dia. Sempat bagi masa Kat dia. So APA jadi pada budak Yang Tak faham kenapa hidup macam NI? Kenapa aku Tak diberikan perhatian pergi sekolah kena marah pula. So memang dia buat Salah pun okey fine memang dia buat Salah tapi dia faham Tak semua NI. Lepas tu kita pun hantar dia ke pusat pemulihan kumpul dengan semua budak budak macam tu juga. ITU ke solution dia? Serabut Tak problem NI serabut. Sebab tu saya fikir bila saya fikir pun saya boleh sirah. Tapi nak Salah bukan datang nak ajak orang solat semata. Nabi bukan ajar macam pakai tudung tu semua penting ITU semua. Penting. Tapi tengok priority Nabi fix APA dulu Nabi cabar APA dulu contoh antara Surah Yang terawal Surah al maun. Al maun tu Surah tu maksudnya Almarhum tahu Almarhum. Orang Yang kedekut dengan benda kecil kecil. Kalau tafsiran para ulama tu. Dalam konteks orang Arab dulu nak pinjam garam pun Tak nak bagi. Contoh kita dulu nak masak gula habis nak buat teh kita ketuk rumah jiran Yang gula sikit. Yang ITU pun sampai dia jadi. Kalau istilah kasarnya jadi kedekut taik hidung masin lah. Jadi setinggi masyarakat Hari ini jadi setinggi jadi kedekut sebab semua fikir siapa. K diri sendiri. So bila saya jalur Kat streets Kat Jalan Jalan Kat India tu Kat trafik tu homeless terbaring Tak ada siapa kisah Kat tengah Jalan tu. Bila berhenti Kat trafik light ibu datang bawa baby ketuk cermin minta. Ish. Saya fikir APA kalau kita belajar sirah sepatutnya kita buat APA. APA Yang sepatutnya kita buat? Kan kisah Zaid bin Ahmad bin nufail kalau ingat dulu dia pergi ambil budak budak Yang dibunuh hidup hidup tu Kan orang perempuan dia jaga dia try to do something Kan. Saya fikir tinggi tinggi NI ayah saya sekejap sekejap bagi duit dekat anak saya Yang Umar tu bagi sedekah saya kosong. Saya dah macam bagi sedekah pun dia akan duduk situ je. Sebab structure Tau dia Tak boleh keluar. Tapi bila fikir balik. Tapi Nabi nak Salam pun Tak tunggu structure tu selesai Nabi sentiasa juga. Berilah saya teringat waktu saya kecil dulu pun ayah saya kalau buat mana mana ada pengemis dia akan bagi duit suruh bagi. Suruh bagi supaya. Sometimes kononnya kita filosofikal so kita kena fikir structure tapi depan Mata tu orang tu nak makan Tak ada tu kita okey. Nanti saya fikir structure dulu orang tu mati dah. So kena balance Nabi Salam balance Nabi buat juga kerja kerja nak buat dengan khadijah beri makan walaupun ditekan walaupun diseksa Nabi teruskan usaha Nabi. Salam dalam masa Yang sama Nabi Salam juga melawan struktur Surah al maun tadi tu adalah start dengan kata RI tell you coz ibu bidin tidakkah kamu melihat orang Yang mendustakan agama merujuk kepada elit quraish sebab mereka adalah tokoh tokoh agama quraisy. Tokoh tokoh agama Mekah waktu tu Yang serban besar jubah labuh NI NI Abu sufian Abu lahab Abu jahal NI. Allah kata mereka mendustakan agama. Kemudian Allah kata APA RI telah diikuti berbidan fazali Kan lazy. Yang 2 old hati mereka ITU secara sistemik membuatkan suasana anak yatim tidak mendapat perhatian Dan. Pembelaan. So kalau kita ada litmus test tu litmus test dulu masa sekolah kita ada litmus test nak tengok asid alkali Kan. Nak tengok kesihatan sebuah masyarakat. Tengok bagaimana anak anak dilayan dalam masyarakat tu. Sebab Tak ada benda Yang lebih. APA Yang lebih fitrah untuk Seorang dewasa merasa kasihan Dan tengok keadaan anak. Kita pula baca berita dengan kes bulinya. Dengan kes anak dah 2 Kali dah saya baca dalam bulan lepas. Ayah atau ibu Yang stress hempas bayi 2 bulan dekat lantai sebab Tak berhenti menangis. Ini semua tanda tanda APA? Sakit stress. Tekanan APA tekanan ekonomi? Kenapa ekonomi ketamakan? Tadi saya katakan bila Negara tu dah miskin dia pun pinjam lah Kali kitaran tu akan menggali gol lubang Yang lebih dalam Dan menimbus orang orang Yang Tak mampu nak. Nak keluar. Nota saya NI panjang. Tapi itulah. Saya dah kata saya ingat cukuplah untuk bagi gambaran sekadar ITU. Sebab nanti kita akan lihat Allah akan tegur lagi. Rakyat telah dikesan ibu bidin father like lelaki Yang duduk oleh thing walau ayah aku doa lah faham Yang miskin. Mereka bukan Tak bagi orang miskin makan ayat tu bukan begitu maksud dia ayat dia adalah orang Yang Tak menggalakkan pun orang miskin mendapat hak mereka. Makanan Yang milik mereka ITU diberikan pun mereka Tak. Tak galakkan mereka akan shutdown APA sahaja usaha untuk membanteras kemiskinan secara struktur. Sebab sebahagian orang hidup dia lebih makmur apabila semakin ramai orang Yang dapat dimiskinkan. Ada buku buku Yang saya baca tentang struktur ekonomi Hari ini Yang cerita tuan tahu kekayaan dunia NI terkumpul di satu percent orang di atas NI. Berbillion billion billion bertrillion NI duit tu terkumpul dekat satu percent ke atas Dan Quran sebut jangan biarkan harta mengalir hanya dalam kalangan. Seluruh sistem kewangan Yang berasaskan RIBA NI adalah formula untuk terus selama lamanya mengayakan orang Kaya Dan memiskinkan orang miskin. Saya bagi contoh ini orang ada lebihan duit. Orang Yang Tak ada duit kalau RIBA dia bagi pinjam orang NI bertambah liabiliti Yang NI income dia bertambah atas angin APA jadi pada jarak NI? Semakin jauh. Berbeza dengan zakat orang Yang ada lebih NI kena bagi. Tak perlu bayar balik orang Yang dapat NI. Menerima duit tu ada purchasing power ekonomi terus Group Dan gap NI semakin. Semakin dekat. Sebab tu kalau dalam baca ayat ayat RIBA pun Allah start daripada Mekah lagi me mencantas. Amalan amalan NI sehinggalah sekali Allah seal the deal tu bagi tahu siapa Yang terus makan RIBA. Lancarkan perang kepada Allah Dan rasulnya sebab dia membunuh jiwa jiwa Yang begitu ramai. So bila tengok tu kita sedang melihat APA Yang Allah sebut tu lah. Penderitaan Yang saya baru berapa harilah 7 Hari macam tu wife hantar video anak kecil ITU pergi Kat luar depan rumah panggil ayah ayah NI Muhammad NI ada Kat sini saya tengok ITU pun dah dah broke down dah saya Omar tu Tanya ada tiket awal kita boleh booking balik terus. Literally dia menangis Dan dia Tanya ada booking awal kita balik. Bayangkan ayah Yang 3 4 tahun Tak jumpa anak NI Yang dia Tak pernah tengok pun nak tahu sejak lahir. Pattern dia lah dia balik sebulan tu dia datang balik y dia akan Britney. Dia jumpa balik anak tu umur 4 tahun. Sebab tu paling kurang kalau kita Tak boleh nak selesaikan masalah NI. Bila pergi ke tempat kedai makan nampak buruh buruh Yang menyapu Jalan. Tunjukkan empati. Tunjukkan rahmat belas. Kasih memang ada sebahagian mereka tabiatnya kita Tak suka Cara hidup. Memang pergi SANA tu kita tengok Cara hidup NI memang Tak boleh survive. Makan campak sampah gitu. Kalau tengah Kat Jalan tu Tak boleh ada satu inci gap ada kereta akan masuk dalam tu. Kalau Tak mahu kereta lembu akan masuk. Just just how they Live. So bayangkan satu masa lagi 100 tahun Amerika macam tu. Apabila dirompak kekayaannya Dan dipecah belahkan masyarakat ITU APA Yang berlaku. So Hari NI kita kena fikir Negara kita NI alhamdulillah. Alhamdulillah dalam banyak banyak Negara dekat dunia NI saya Tak jumpalah di Negara lebih baik daripada Malaysia. Wallah healing Demi Allah tidak ada Negara lebih baik daripada Malaysia dalam semua aspek, dalam keberagamaan, dalam rezeki Yang melimpah ruah, cuaca Yang baik kita kena ada gempa kita, mana ada sunami kita, mana ada ribut taufan. Negara jiran kita semua bahkan ini betul betul semalam jiran saya orang Pakistan dia kadang dia ada masalah dia pinjam duit Dan sebagainya Dan dia ajak jumpa dia tunjuk video Kampung dia Kan banjir Kat Pakistan Kan? Dia dia adik beradik tinggal dekat apartment Yang saya tinggal tu. Mak ayah dia. Isteri dia isteri adik dia 2 orang anak dia 2 orang anak Seorang anak adik dia semua meninggal Dan hilang Tak jumpa. Dan last dibalik 3 tahun lepas saya Tanya anak umur berapa? Anak tu umur exactly. Jumlah tahun Yang dia Tak balik. Maksudnya dia Tak pernah. Tak pernah jumpa. Saya kata. This mask and something has been to be done. Tapi Tak APA we still figuring out kita akan. Berfikir Dan suhanallah ini semua ujian Yang sangat. Cuma kalau kita lahir Kat SANA Kan? Just imagine kalau kita lahir Kat SANA Dan kita kena keluar pergi tinggalkan isteri anak bertahun tahun. Kerja hantar duit mana Yang boleh nak kumpul duit untuk balik semula balik sekejap. Lepas tu nak kena antara scene Yang saya. Saya dah happy sangat nak balik Malaysia dah NI tengah masukkan beg semua Kan? Saya tengok ada pasangan suami isteri pakai tudung Muslim. Dia tebu lah nak peluk ke APA Kat Malaysia NI. Lain sikit. Tapi si isteri tu menangis. Suami dia buat muka tegak ah sebab Tak boleh orang India lelaki nangis NI AIB ah. Ha macam tu lah sebab tu dalam filem filem Hindustan Tamil lelaki Tak boleh nangis ditumbuk 10 orang terbang macam tu. ITU semua adalah candu untuk melupakan. Kesusahan hidup tu. Semua candu. So saya tengok scene tu, kata ish. So. HM Nabi Salam memerhatikan ini. Dan Nabi bekerja Dan orang orang Yang bersama Nabi Salam kena bayar harga Yang Mahal sebab orang Yang menguasai. Kekayaan Yang tamak Yang. Yang jahat ini takkan bagi APA movement perubahan berlaku Dan menjatuhkan APA Yang mereka nikmati. Okey. So mungkin ITU satu perspektif Yang kita boleh fikir ayat Quran sangat sangat banyaklah dalam peringkat awal NI Yang cerita tentang kemiskinan tentang. So dalam fasa NI Nabi nak Salam buat APA dalam kita nanti ending nanti saya baca eh ucapan Yang boleh hamka sebut untuk Malaysia NI. Sekarang APA okey ada masa lagi. So Nabi semalam ketika melihat para sahabat diseksa seperti mana kita ceritakan dalam episod Yang lalu, Nabi Salam tidak berhenti berdakwah. Para ulamak sirah menceritakan Nabi SAW. Assalam terus berjalan ke mana mana sahaja orang Yang sudi mendengar ke pasar. Ke khemah khemah musim Haji ke pertemuan orang orang dalam urusan harian. Zul majaz ke tempat ekspo jualan Nabi pergi Dan Nabi akan sentiasa ulang ya yuhanas Hulu lah ilah illallah tuff lho. Wahai manusia sebutkan kalimah lailahaillallah kamu akan. Berjaya. Nabi Salam juga bahkan pergi ke kaabah ini. Bayangkan eh ketamakan. Capitalist quraish waktu tu. Dia siap buat satu. Saya pernah cerita Kan dia buat satu sistem nak tawaf. Kalau nak berpakaian kena beli kain ehram Yang brand Yang dijual oleh kurier. Kalau Tak kena telanjang. So menjadi satu amalan majoriti orang datang Dan tawaf dalam keadaan terlanjang Nabi sallallahu alaihi saya akan pergi ke situ tundukkan kepala Dan sebut ya yuhanas Hulu lailahaillallah lho. Sebutkan Nabi terus keep going tekanan NI Nabi tengok para sahabat diseksa tu. Nabi belum disentuh sebab Nabi siapa? Ada boleh saja lagi kita akan cerita. Bila mereka dah test semua orang NI Nabi masih Tak berganjak. Mereka akan pergi kepada Abu Talib. Tapi Nabi masih ada backing daripada Abu tolib from day one sebab Abu tolib waktu Nabi Salam buat makan makan tu. Ingat eh. Kan kemudian Ali tu dia lawan kata aku akan ikut orang semua gelak Kan. Tapi waktu tu Abu Talib bagi tahu aku akan pertahankan anak saudara aku anak dia sendiri lah dia membesarkan Nabi sallallah nanti Abu Talib akan nampak Ali radiallahuanhu salad. Dia masuk Islam Tak? Dia Tak masuk Islam. Dia tengok ahli solat kalau kita ayah. Kita ada anak kandung kita ada anak angkat. Anak angkat kita NI jadi macam Nabi Salam NI kita Tak ikut dia. Tapi kemudian anak kandung kita ikut dia rasa siapa kita akan sebut kepada ahli kalau dia Allah eh. Kita akan bukan kata ada benda memang baiklah. Tapi ada benda kita Tak boleh tinggal. Sebab Nabi. Sebab bila Nabi ajak pun Abu Talib Tak boleh tinggal. Tapi Abu Talib kata APA aku Tak kenal melainkan kebaikan daripada Muhammad ini. Aku Tak faham aku Tak boleh nak ubah APA Yang aku percaya. Tapi engkau ikut dia. Follow dia. Soallah akan akan follow nanti kita akan sampai ke 4 nanti waktu Abu Talib meninggal nanti Ali radiallahu antara orang Yang akan frust. Dialah mixer gabungan perasaan marah sedih. Macam nak kata Kan? Nabi Salam juga berdepan dengan situasi Yang sangat susah tu. Sebab Abu Talib last sekali Tak. Tak mengucap Nabi rayu rayu rayu pada saat saat terakhir Tak mengucap. Tapi dia daripada Hari pertama 5 pertahankan. Nabi sallallahualaihiwasallam so Nabi akan terus Jalan bagi dakwah Dan bila Nabi ditekan dihina tengok orang lain diseksa. Siapa Yang absorb tekanan tu di rumah Nabi semalam? Khadijah radiallahu anha. Bukan hanya khadijah bagi. Harta diberikan semuanya untuk Nabi Saleh berdakwah. Tapi setiap Hari day in day out balik. Ibaratnya balik dah istilah kita. Mungkin mudah faham muda balik tu dah emosi dah koyak dah. Dah barai Dan Nabi semalam. Allah sendiri cerita dalam Quran Yang Nabi Salam sedih sehingga rasa macam nak. Menyakitkan diri sendiri. Walau adalah khabar khiun nafsak dalam Surah al kahf APA cerita? Rasa sakit bila balik tu. Siapa Yang bagi balik kekuatan pergi balik keluar. Khadijah Allah. Dan IA berlaku setiap Hari day in day out day in day out sehinggalah. Dan kalau kita boleh bagi konteks NI ada 2 Pak cik lah dalam hidup Nabi NI Yang. Yang menjadi ikon satu Abu lahab, satu lagi Abu Talib Abu lahab NI adalah. Yang paling menyakiti Nabi Salam Abu Talib NI adalah Yang paling. Yang paling melindungi Nabi Salam 2 Pak Pak cik Dan mak ciknya pula isteri kepada Pak cik Pak cik NI pun 2 perangai Yang. Berbeza Abu lahab siapa nama isteri dia Datin. Umur jamin umur jamin. Siapa isteri Abu Talib? Fatimah binti Asad Yang ini masuk Islam jaga Nabi semalam pertahankan Nabi Salam Yang ini ini jadi projek suami isteri untuk mengganggu Nabi semalam secara full time. Dalam buku buku sirah diriwayatkan umur Jamil NI akan pergi. Buat mulut Kat merata tempat. Aku kenal lah anak saudara suami aku. Kami kenal dia sejak kecil lah dia akan sebut perkataan perkataan Yang akan memburukkan Nabi hamalatul khattab Kan orang Yang membakar APA membakar kayu Kan. Menyebarkan tuduhan menyebarkan sangkaan buruk bukan hanya secara verbal secara lisan. Dia juga akan meletakkan najis sampah duri di depan rumah Nabi Salam Dan di laluan laluan Nabi Allah. Menjadi projek dia sepenuh masa. Sebab tu kalau kita ingat satu riwayat cerita Surah lahab tu turun ketika selepas Nabi menyampaikan dakwah di. Jabal. Jawab APA? Sofa eh? Satu lagi rakyat kata dia keluar IA turun kemudian sikit sebab mereka NI buat projek Yang menyakiti Nabi tanpa henti NI. Allah kata Tak baik terhadap kabilah bio watak Dan waktu itulah dia datang. Dia start. Create satu ungkapan. Namanya muzam. Nama Nabi Salam muharam. Maksudnya? Yang TER. Puji muzam mam NI Yang terkeji. So dia akan sebut merujuk kepada Nabi dengan memanggil. Musamma dia akan sebut kau dengar ITU muzalmah bercakap APA macam Hari NI kalau kita tengok sikit. Scene politik kita Yang kadang jijik NI ada panggilan panggilan Yang digunakan. Untuk merujuk kepada individu individu tertentu Yang menjadi ke kebiasaan orang pakai dah macam normal je walaupun dia ada konotasi. Yang berat. Konotasi melibatkan fitnah seksual, konotasi melibatkan kredibiliti integriti seseorang. Semua orang just type je. So bayangkan waktu tu. C Datin ummu Jamil NI. Dia Cuba bagi orang panggil Nabi APA? Sampai dalam sahih bukhari. Nabi sallallahu alaihi wasallam dalam hadis imam bukhari satu Hari Nabi nak Salam sedang duduk dengan Abu Bakar. Ummu Jamil NI entah mungkin Hari tu tengah swing mood dia dia marah sangat. Dia datang Dan dia bawa batu. Dan dia jumpa Abu Bakar Dan dia Tanya mana kawan kawan zamam kalau aku jumpa dia ku ketuk kepala dia dengan batu NI. Abu Bakar terkedu sebab Nabi Allah ada day. Sebelah. Dia kata mana ada Kat sebelah. So bila mahu Jamil berlalu pergi. Abu Bakar lihat Nabi nak Tanya dia Tak nampak kau ya Rasulullah. Dia Tak nampak Allah subhanawataala menghalang dia daripada melihat Nabi Muhammad Nabi Allah sebut Allah Tak ajar pun tidak akan engkau. Terkejut ataupun rasa ajaib wahai Abu Bakar, bagaimana Allah memalingkan daripada aku celaan quraish NI. Mereka mencaci muzam Mama. Tak tahu siapa Yang boleh cik aku Muhammad. Nabi kata wahai Muhammad. Mereka panggil siapa? Tunggu saham tu. Tak tahu mereka rujuk siapa aku. Muhammad tapi Cuba fikir. Tapi ada rasa Tak sakit tu. Jangan minta. Tapi kalau satu Kali pernah rasa orang panggil kita dengan satu panggilan Yang menyakitkan. Walaupun orang tu mungkin pernah sebut sekali bertahun tahun dulu. Kita Tak akan lupa. Orang dulu dia pernah sebut macam NI. Saya sendiri ada benda benda Yang saya pernah dengar. Orang sebut dah Lama dah dah puluh tahun dah pun. Bila saya jumpa orang tu first sekali saya ingat kau sebut benda NI Kat guru. So kita NI sensitif Kan? Kita NI manusia lah. So Cuba bayangkan orang Yang mendengar tu bukan satu orang. Bukan 10 orang berjuta juta orang sebut benda tu. Tak sakit. Okey. Seumur Jamil antara watak Yang dalam proses Nabi semalam meneruskan dakwah ketika melihat penyeksaan. Ini termasuklah ada sahabat sahabat Nabi Yang masuk Islam. Kemudian mereka bukan daripada Mekah. Waktu mereka datang buat Haji, mereka cerita kami melihat sahabat sahabat Yang hamba hamba NI diseksa. Ingat kita ceritakan episod Yang lalu mereka datang. Mereka datang buat Haji macam orang datang sini tengok ada scene. Rakyat Malaysia sedang diseksa di depan KLCC. Depan KL power Kan tulis tulis NI datang tengok NI kenapa NI sebab dia orang masuk Islam macam tu. So mereka melihat Dan mereka kata mereka ingat bagaimana bila diheret mereka ingat bagaimana mereka ditekap dengan batu panas Yang para sahabat disebut. Kami tahu kalau letakkan daging daging akan masak. Maksudnya orang semua. Nampak benda tu berlaku secara terbuka. Kemudian ada satu pula lagi sudut iaitu Abu Talib. So bila mereka dah sentuh semua sahabat sahabat Yang lemah Tak dapat di. Tundukkan. Ada satu chapter kecil kenapa kecil? Sangkaan saya mungkin kerana Tak banyak Yang dilihat di awam iaitu bagaimana orang orang elit diseksa. Orang orang elit juga di. Seksa. Tapi secara. Tertutup oleh keluarga, keluarga Dan kabilah. Mereka termasuklah orang seperti Othman Ibn affan. Othman bin nak fund diikat. Dan dikurung ada riwayat Yang sebut bahkan diletakkan ASAP penuh supaya nak seksa dia lah Abu Bakar Dan talhah. 2 orang NI diikat Dan dipukul oleh. Naufal bin khuwailid. Siapa naufal bin khuwailid? Adik kepada khadijah radiallahu anha. Adik ipar Nabi semalam seksa kawan baik Nabi semalam. Cikgu siapa kawan baik Nabi solat assalam. So bila kita faham kompleksiti NI kita rasa macam oh. Emosi paling. Sakit paling tertekan dalam keadaan Nabi melihat orang Yang langsung Nabi Tak boleh nak bantu. Jadi tu Yang kita cerita dalam episod Yang lalu. So ada pula watak Yang macam kita sebut NI. Abu Talib Yang Cuba mempertahankan kerana dia senior. Dia Tak banyak harta tapi dia senior Dan orang masih Tak sentuh kerana dia Abu Talib adalah cucu kepada anak kepada Abdul muthalib suppaiah. Satu Hari mereka kata kita Tak boleh biar benda ini mereka datang berkumpul. Dia ada 2 round ini first round. Around ninety tu kita cerita kemudian. Insha Allah. Yang NI mereka datang, mereka bawa semua pembesar pembesar. Bayangkanlah NI macam council of elites lah. Datang jumpa Abu Talib bagi tahu mereka buat cerita. Dia kata anak saudara engkau menghina. Sembahan kita. Dia mencela nenek moyang kita Nabi mencela ke nenek moyang. Tapi menghina kesembuhan Tak sama lah macam Israel cerita Hari NI. Anti semite lah. Nak menghapuskan orang Yahudi semuanya daripada muka Bumi lah. APA lagi bayi dipenggal kepala lah. Menyebarkan berita berita palsu Yang orang percaya benda tu betul. So mereka NI juga gunakan kempen Yang sama je. So mereka kata benda benda NI Dan tekan Abu Talib mula mula Abu Talib masih kuat. Tapi kalau asyik ditekan Lama Lama jadi APA? Lama Lama rasa. Sebab Tak ada Elly Tak ada kawan lain Yang nak. Dan orang kata punca Muhammad NI masih lagi bergerak Dan berjumpa orang Dan islamkan NI sebab engkau bagi dia. Perlindungan. Engkau punca Dan mereka akan buat lah framing masyarakat kita berpecah belah keluarga terpisah. Semua drama drama NI dia orang lagi tahu macam nak tulis skrip tu. So bila sebut sampai satu point Abu Talib dah mula rasa. Dan rasa tertekan. Abu Talib panggil Nabi SAW assalam ini adalah riwayat ibnu Hisham. Share doktor Akram nadwi NI pun. Dalam buku NI dia catatkan riwayat ini daripada ibnu Hisham pada muka Surat 30 lebih NI bahagian bahagian terawal tu ini sebenarnya ringkas lah dia macam gist of sirah macam quick ride macam tu. So dia pun menukilkan. Abu Talib panggil Nabi Salam bagi tahu kita boleh bayangkan bagaimana dia Seorang ayah Yang loving Yang memang selama NI mempertahankan Dan Hari NI sudah tergugat kesabarannya Dan dia pun sampaikan dengan Cara Yang sangat baik. Dipanggil RIA ibni akhir wahai anak saudaraku. Anak kepada Abdullah. Dia kata dekat Nabi Salam jaga lah diri engkau Dan jangan engkau pikulkan ke atas aku sesuatu Yang aku tidak mampu tanggung. So maksudnya APA dia nak kata saya Tak larat dah. Saya Tak boleh nak. Panggung dah NI. Minta Nabi Salam. Stop minta berhenti. Kita Tak boleh nak bayangkan APA Yang perkataan mereka sebut. Semua kita boleh bayangkan emosi ITU berat. Kemudian Nabi Allah menyebut satu ungkapan Yang sangat famous. Kalau baca mana mana buku sirah insha Allah akan ada sebab dia bersumber daripada Ibn Hisham. Juga dalam dalam ilmu buah Dan lain lain. Nabi sallallahualaihiwasallam sebut wallahi kami Demi Allah bapa saudaraku. Seandainya mereka meletakkan Aishah amfani ini, mereka meletakkan matahari di tangan. Kananku will come out of it as ARA Dan bulan di tangan kiriku ini APA simbolisme APA NI? Kalau pun mereka berikan Yang paling impossible, paling mustahil. Iaitu bulan Dan matahari. Supaya Metro khas Dan ammar supaya aku meninggalkan urusan ini. Ma taraf tu hatta aku tidak tinggal. Aku tidak akan. Tinggalkan urusan ini sehingga Allah menzahirkan. Ataupun memenangkannya atau aku binasa kerana mempertahankannya. Nabi kata. No matter what. Saya tidak akan. Berhenti. Dan Nabi Allah menangis. Nak tunjukkan Nabi semalam selama NI bergantung harap dengan siapa. Sokongan Abu Talib NI sekarang Abu Talib. Goyang. ITU Yang kadang. Kita baru NI pun ada scene. Ada orang ahli politik kena serang anak bini Kan. Selama mana pasangan kita support kita? Kita akan rasa. Kuat sampai satu point kalau pasangan kita kata dalam abang. Saya Tak boleh pergi dah. So bayangkan situasi seperti ITU. Kalau sampai macam NI. Akan menggoncang habis nak Salam terguncang dengan APA Yang Abu Talib sebut. Tapi Nabi mempertahankan pendirian tu Dan Nabi 5. Nangis Nabi bangun Dan Nabi Jalan. Pergi meninggalkan. Abu Talib. Abu Talib diam seketika. Dan dia kata Muhammad assalam, dia panggil wahai anak saudaraku tunggu. Majlis ini dipanggil balik habis nak Salam Dan kata dia kata dalam teks NI ada teks Arab dia kata. Kau pergi lah buatlah APA Yang engkau suka. Demi Allah aku tidak akan menyerahkan kau selama lamanya. Maksudnya sekarang dia sendiri memperbaharui. Tekad dia Dan kesungguhan dia bagi tahu. Okey. APA pun jadi aku tidak akan. Serahkan ke? So ini semua adalah moment Yang Nabi soalan lalui. Dengan Nabi menanggung beban beratnya tengok orang Yang disakiti diseksa tengok orang miskin, anak bayi perempuan masih dibunuh tu NI masa dibunuh. Sambil melihat semua kerosakan ini Dan Nabi. Bergantung dengan sokongan Yang ada di rumah Dan sekarang bila Abu Talib pula tegur terguncang Nabi nak Salam pun terkesan tapi Nabi Salam mendapatkan semula sokongan Abu Talib Yang nanti kita akan lihat Abu Talib tidak akan memberikan walau seinci. Ruang untuk mana mana quraish. Mengganggu Dan menyentuh Nabi Salam sehingga para ulama sirah ada berbincang. APA mungkin hikmah Abu Talib meninggal tidak mengucapkan. Lailahaillallah antara lain walaupun saya Tak rasa betul betul convincing sebab kita pun Tak akan tahu hikmah NI. Allah Yang tahu kita ilmu Dan kebijaksanaan Allah taala iaitu kalau Abu Talib masuk Islam. Memang Abu Talib Tak akan boleh lindungi Nabi sallallah sebab dia akan hilang semua status dia sebagai orang Yang boleh melindungi. Nabi SAW assalam tu. Tapi tu lah dia. Moment terakhir tu pun dia Tak mengucapkan. Ya Demi Allah, kenapa Abu Talib sebut Demi Allah kenapa kurish pun sebut Demi Allah sebab mereka memang percaya adanya Allah. Tapi mereka menyengutukan Allah. Mereka sembah berhala Dan mereka mewujudkan perantaraan ini. Sebagai Business Dan juga. Mendapatkan pengaruh kuasa politik di Mekah. So memang mereka sebut Demi. Demi Allah. Soo dalam fasa NI. Insha Allah next week next kelas Tak tahu. Next week next week saya pergi umrah insha Allah. So next kelas kita akan cerita saya nak bagi gambaran sekarang NI. Kita baru di tahun ke 3 tahun keempat dakwah. Tahun kelima. Nabi Salam akan. Course NI dia akan keep upgrade game dia. Ingat lagi dulu label buat kempen Ben Quran semua Tak Jalan Kan seksa Tak Jalan pergi jumpa Abu Talib Jalan Tak. Nampak macam dah harapan. U turn balik Tak Jalan mereka akan keep upgrade game mereka. Next game Yang mereka akan bawa ialah mereka akan pergi keluar daripada Mekah cari bantuan luar. Cari bantuan luar. Yang nanti. Kita akan cerita benda tu kita cerita nanti Yang nanti akan membuka Jalan Nabi Salam mula bagitahu pada para sahabat siapa Yang nak keluar daripada Mekah boleh pergi ke habasyah. Nanti kita akan analyze kenapa mereka pergi ke habasyah kenapa orang Yang pergi ke habasyah tu demikian orang orangnya mungkin ada Yang sangka dia orang Yang dizalimi. Tapi kalau kita ingat ingat lagi kita punya app ada panggil aplop eh. Season two NI kita cerita kisah siapa dengan Raja najashi tu. Jaafar Jaafar NI anak siapa? Kalau dia Allah eh. Abu NI kalau Abu tolib boleh melindungi Nabi semalam tentu dia boleh melindungi. Jaafar tapi kenapa Jaafar pergi keluar Dan wallahua pergi ke. Khalishah kita akan analyze. APA sebenarnya Nabi susun dalam pelan tu? Kenapa mereka pergi ke habasyah ITU akan datang kemudian. Tapi Yang NI saya nak sebut gambaran NI waktu awal tahun NI awal tahun keempat tahun kelima NI sebelum mereka berhijrah, rasa rasa berapa ramai dah masuk Islam sekarang. Just will gas. Seramai dalam kelas NI ada. 100. Lebih kurang nak menghampiri 100 kerana fasa Mekah nanti. Total dalam 150 orang. Berapa tahun di Mekah? 13 tahun tu selama 13 tahun di Mekah tu dalam 100. 50 orang. Dan di habasyah nanti ada akan lebih kurang 83 O. Ramai ke? Sikitlah. Sikit. Tapi ini lah golongan sikit Yang paling penting sebenarnya. Nanti bila pergi ke Madinah of course cerita tu akan akan berubah banyak. Okey. Saya nak habiskan dengan kemudian kita QNA lah saya rasa Hari NI. Berat kot rumit bukan berat tu sebab dengar cerita tu memikirkan masalah Yang nak di. Diselesaikan tu. Saya pernah dengar satu klip video video tu ada Kat YouTube video rakaman suara buya hamka dia pergi ke Masjid Nabi nak Salam dia duduk di tepi makam Nabi Salam Dan dia cerita kononnya dia bercakap dengan Nabi Salam berkata, wahai Rasulullah, aku datang daripada Indonesia beribu ribu batu jauh dari sini. Dan agama Yang telah kau mulakan dulu telah sampai ke. Kenusantaraan telah sampai ke Indonesia. Dalam buku NI dia macam ada satu satu ungkapan Yang lebih kurang. Tapi saya nak. Kita berfikir tentang saya akan baca lebih kurang satu page je dia sebenarnya berapa page NI? Saya akan baca satu page untuk kita berfikir APA sebenarnya nilai Islam yang kita ada Hari ini Dan APA sebenarnya nilai kemerdekaan? Yang kita ada. Kita boleh pergi Jalan Yang lebih kontroversi. Contohnya kalau kita cerita sebenarnya kita bangga Tak dengan bahasa kita, kita bangga Tak dengan makanan kita. Kita bangga Tak dengan pakaian kita, budaya kita. Sebab kalau saya tengok Negara Negara Yang heavily colonized Yang telah dijajah antara benda Yang ditinggalkan ITU adalah. Satu budaya Yang terlalu mengagungkan bekas penjajah. Semua Yang kalau boleh di associate dengan. Budaya Dan Cara penjajah tu dia rasa bangga self esteem dia tu bergantung kepada sejauh mana dia. Buya hamka dalam buku bukunya dia selalu ulang benda tu. Dia selalu ulang. Benda tu sebab dia kata dia struggle nak merdekakan jiwa Negara tu dah merdeka lah tapi jiwa Tak. Cuma Tak merdeka. So Yang NI dia kata bayangkan dia dia dia tulis NI dengan menyeru Nabi Allah. So sebab tu saya rasa relevan dalam kelas Kira untuk saya baca menilai. Ini ditulis ketika Malaysia mencapai kemerdekaan. So dia kata ya Rasulullah. Barangkali tatkala junjungan masih hidup, tidaklah orang menyangka bahawa agama Rasul akan berurat akar di tanah Semenanjung ini. Tanaman tu merujuk kepada Malaysia eh? Walaupun tertekan 445 tahun. Buya hamka bangga Islam bertahan walaupun penjajah datang Dan Cuba menghapuskan semua. Identiti Islam tu. Tapi Islam bertahan walaupun ditekan 445 tahun, namun syiarnya masih bersinar menjadi dasar hidup daripada umat ini menjadi agama rasmi daripada negaranya. Kemudian boleh hamka menyebut selamat datang Malaya. Selamat datang ke gelanggang percaturan Yang besar di dunia. Turut menentukan sesudah sekian Lama ditentukan. Faham. Turut menentukan setelah sekian Lama ditentukan. Dia sedang bercakap tentang sekarang kita buat decision sebelum NI orang lain buat decision untuk. Untuk kita. Turut memberikan hadiah kepada persada kesatuan dunia baru. Dari segi tompokan kekayaan nenek moyang. Di antara 80 juta umat Melayu di kepulauan Indonesia. Kusampaikan seruan suaraku. Ku sampaikan rasa kasih mesra ku dari segi Yang dapat ku berikan demikian Yang telah ku lakukan di Indonesia di saat saat dia mula mengangkat muka untuk merdeka. Dan demikian pulalah kedebak kedebuk jantung tu dia nak kata nervousnya sekarang mengalu alukan kemerdekaan Malaya. Hai Hang Tuah tadi dia panggil ya Rasulullah dia panggil Hang Tuah pula. Dia kata terbuktilah sekarang APA Yang pernah engkau katakan bahawa Melayu tidak akan hilang dari dunia. Kemudian ditulis dia punya nama al haqir R Haji Abdul Malik bin Abdul Karim amrullah hamka. So ini dia orang dulu dulu punya. Penghargaan Dan. Sebab tu dalam buku NI eh doktor Hafiz ya tulis nota Kat depan NI khas untuk start selanchar dia kata. Tapi Yang dia Kat bawah NI dia kata pada masa silam. Tersimpan pesan pesan Yang tidak ternilai. So biasanya kita kata belajar sejarah NI bosan Kan? Saya pun rasa bosan dulu. Saya pun Tak ingat banyak benda lah. Tapi sirah NI kita sebenarnya belajar. Sejarah saya belajar sejarah kalau tuan boleh duduk 1.00 lebih NI mendengar. Walaupun setelah 2 3 Kali tidur tapi masih duduk. Bila kita belajar sejarah, sebenarnya kita akan semakin mengenal. Diri kita Dan dari situ kita akan dapat kekuatan. Sebab tu Nabi Salam juga diajarkan sejarah Nabi Nabi Yang terdahulu. Kerana tanpa ITU. You won't find purpose macam mana nak find purpose? Kalau Tak tahu daripada mana IA bermula. So khusus kepada orang muda Yang of course lebih ramai di online Yang mungkin penonton. Yang struggle dengan Tak tahu hala tuju Tak ada purpose. Saya fikir perkara pertama Yang kalau diambil usaha Dan. Ditempuh Jalan tu adalah belajar sejarah. Jangan cerita sejarah Negara belajar sejarah keluarga dulu ayah kamu asal dari mana? Ibu kamu asal daripada mana APA Yang mereka telah lalu sebelum ini? Apakah kehidupan mereka Yang telah mereka tempuh? Kalau kita tahu 1 2 benda pun kita dah mula rasa penghargaan kepada APA Yang kita. Ada baru NI saya pergi ke sebuah negeri. Saya buat kelas sirah randum ada Seorang peguam datang jumpa duduk. Selepas dia dengar sirah tu dia kata. Dia cerita pasal anak dia Yang Tak menghargai semua Yang telah dikecapi Hari ini. Sedangkan dia kata dulu saya hidup macam NI susah. Miskin makan begini Dan sebagainya. Sewaktu saya dengar tu saya kata. Ya sebab mereka Tak tahu APA Yang. Telah ditempuh sebelum ini. So bagi orang orang Yang setiap Hari nak complain nak maki tentang APA Yang ada di Malaysia NI. Yang sentiasa Tak puas hati. Okey lah ada benda Yang kita perlu baiki. So kita pun cerita pasal benda Yang kita perlu baiki. Tapi jangan sekali Kali kita lupa untuk brg bersyukur semua Negara mula jatuh Dan hancur apabila majoriti masyarakatnya tidak ber bersyukur, tidak bersyukur. Semoga Allah taala tuliskan nama kita dalam kalangan orang Yang syukur. Dan rezekikan kita kefahaman sirah Yang realistik Yang sebenar bukan sekadar entertainment, bukan sekadar kosmetik. Kebetulan Kan lepas habis merdeka maulidur Rasul eh. So saya mengharapkan saya tahu episod tadi tu agak ke SANA ke sini. Tapi Cuba fikirkan dengan dalam. Bukan hanya melihat buku, lihatlah kehidupan Yang ada di. Sekeliling NI perhatikan PK APA kisah di sebalik hidup orang Yang macam NI. APA Yang berlaku pada dia kenapa dia berada di sini? Kenapa orang muda Hari NI begini sikap Dan perangai mereka? APA Yang telah berlaku kalau kita mula berfikir, insha Allah Allah akan bukakan pintu kefahaman Dan dari situ kita jadikan. Sirah NI sebagai penguat Dan penunjuk Jalan Dan saya rasa setakat episod 28 NI kita dah boleh rasa dah sirah NI. Subjek Yang sangat sangat susah. Untuk dipelajari so Tak boleh settle. Saya dah belajar sirah start darjah sekolah rendah. Dulu saya exam saya dapat 100. Ya betul alhamdulillah bagus. Tahniah dapat 101 sekolah dulu. Saya pun tahu kalau level sekolah tu APA Yang dia ajar. Ha. So dah level dewasa NI kena belajar balik. Okey. Saya Andy dengan NI. Bila saya travel saya baca sirah. Saya selalu jumpa episod Yang kita dah cerita. Sebelum NI ada benda Yang saya terlepas Yang saya baru tahu. So saya akan saat tu. Ada benda Yang baru faham. Tapi dah cerita dah banyak episod dah lepas dah. Sampailah saya dengar doktor tarik suwaidan dia akan buat encyclopedia sirah tu. Dia kata diajar sirah tu daripada awal sampai habis. 7 Kali. Kita punya Super series NI pun Tak tahu berapa tahun lagi nak habis dia dah ulang berapa Kali 7 Kali Dan dia kata setiap Kali diulang tu dia betulkan Dan improvise banyak daripada masa ke masa. So kita sebenarnya sedang. APA memasukkan jari dalam lautan Yang sangat luas. APA Yang kita rasa Hari NI kita faham. We are just scratching the surface. Kita masih lagi scratching the surface so jangan berhenti belajar. Semoga terus diberikan daya minat Dan juga kesungguhan Dan tentunya ikhlas jumpa lagi. Insha Allah dalam episod episod Yang akan datang, wasallallahu Ala nabina Muhammad Puan alaihi wasallam walhamdulillahi rabbil alamin assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh, Salam kemerdekaan. Kalau ada APA?

Podcast Summary

Key Points:

    Summary:

    Chat with AI

    Loading...

    Pro features

    Go deeper with this episode

    Unlock creator-grade tools that turn any transcript into show notes and subtitle files.